Impactum Oy

Markkinointia postituksilla

Yksi käytetyimpiä, samalla myös helpoimpia keinoja pitää yhteyttä asiakkaisiin, on sähköposti. Kuitenkin niiden lähettäminen käsin jokaiselle asiakkaalle, on kova työ.

Tarjolla on hyviä järjestelmiä sähköpostien automatisointiin. Ajatuksena on, että koko asiakastietokannalle lähetetään fiksusti räätälöityä markkinoinitiviestintää ennalta suunnitellusti ja aikataulutetusti. Järjestelmiä on useita, myös eräät CRM -järjestelmät mahdollistavat toiminnan.

Järjestelmät mahdollistavat postien lähettämisen monen eri säännön mukaan. Se voi tapahtua aikataulutetusti tai jonkun säännön perusteella, esim. niin, että kun joku tilaa sivuilta vaikkapa jonkun dokumentin, hän liittyy samalla postituslistalle ja posteja lähetetään tietyssä järjestyksessä ja tietyin väliaojoin sen mukaan, miten henkilö on vaikkapa käynyt uudelleen sivuilla, tai jotain vastaavaa.

Järjestelmät ovat monenlaisia, toiset antavat enemmän valintoja ja ovat markkinointikoneiston hallinnassa ja mahdollisuuksia on paljon. Samalla sääntöjen määritteleminen ja ylläpito on vaativaa. Toiset järjestelmät ovat helpompia ja käyttökelpoisempia pienemmälle tarpeella.
Käytössä on nn. Mailchimp, Active Campaign, Hubspot jne. Hinnoittelu on usein riippuvainen osoitemäärästä.